4.1 Mencetak Penyata Zakat
Melalui Sistem Maklumat Zakat (SMZ)
Sistem
Maklumat Zakat (SMZ) yang diguna pakai oleh Jabatan Zakat Negeri
Kedah (JZNK) merupakan salah satu
cara ataupun kaedah untuk merekodkan dan mencatatkan jumlah kutipan zakat
mengikut harian. Dengan menggunakan sistem ini segala maklumat tentang kutipan
zakat dan maklumat bagi penyata zakat dapat dirujuk melalui sistem ini.
Ini secara tidak
langsung dapat memudahkan dan menyenangkan para pekerja untuk mencari maklumat
mengenai pembayar zakat dan dapat dijadikan sebagai rujukan. Di samping itu,
dengan menggunakan sistem ini kita dapat melihat jumlah kutipan zakat yang
dikutip pada setiap hari.
4.1.1
Spesifikasi
/ Jenis Peralatan Yang Digunakan
Untuk mencetak penyata
zakat bagi pelanggan yang datang ke kaunter hanya menggunakan komputer, mesin
pencetak penyata zakat dan slip penyata zakat. SMZ juga digunakan bagi mencetak
maklumat laporan kutipan harian bagi bahagian kewangan untuk memasukkan data ke
dalam Sistem Perakaunan Berkomputer (UBS).
4.1.2
Proses
Kerja Yang Dilakukan
1. Masuk
pada pautan Sistem Maklumat Zakat (SMZ).
2. Masukkan
nama pegawai (xxxxx) dan kata kunci (xxxxxx).
3. Klik
di pautan “Kutipan Zakat” pada lajur yang ketiga.
4. Pautan
“Pertanyaan” dan klik pada “Penyata Zakat”.
5. Masukkan
nombor kad pengenalan individu dan tekan “Enter”.
6. Pilih
penyata untuk tahun semasa atau tahun yang diminta.
7. Cetak
maklumat penyata zakat yang telah dipaparkan.
4.1.3
Kesimpulan
Sistem Maklumat Zakat (SMZ) yang diguna
pakai oleh JZNK merupakan sistem yang sangat sistematik dan tersusun bagi
menyimpan segala maklumat mengenai kutipan zakat. Di samping itu, sistem yang
digunakan ini adalah selamat untuk disimpan dan digunakan dari di dicerobohi oleh
pihak luar. Saya berasa amat bertuah kerana berpeluang menggunakan salah satu
sistem yang digunakan oleh JZNK ini. Secara tidak langsung memberikan
pengalaman dan meningkatkan kemahiran saya dalam menggunakan teknologi
maklumat.
4.2 Kaunter
Khidmat Pelanggan
Kaunter Khidmat Pelanggan terletak di
Aras 3, Menara Zakat. Segala urusan mengenai pertanyaan pelanggan, aduan, dan
penerimaan surat masuk dilakukan di kaunter. Panggilan masuk diterima melalui
kaunter khidmat pelanggan dan akan disambungkan ke bahagian-bahagian yang
berkenaan.
4.2.1
Spesifikasi / Jenis Peralatan Yang digunakan
Seperti jabatan-jabatan lain
telefon merupakan satu keperluan untuk berkomunikasi antara satu sama lain dan
untuk membuat panggilan telefon dengan pihak luar. Kaunter khidmat pelanggan
diletakkan di bawah bahagian korporat kerana segala urusan dengan pihak luar
diterima melalui kaunter terdahulu.
4.2.2
Proses Kerja Yang Dilakukan
a) Panggilan
Telefon
1. Menjawab
panggilan telefon semasa deringan pertama dan selewatnya-lewatnya semasa
deringan kedua dan sebelum deringan ketiga.
2. Mengendalikan
panggilan dengan cekap dan berkualiti dan menyambungkan panggilan kepada
bahagian / unit / pegawai yang diperlukan.
b) Menerima
Surat Masuk
1. Menerima
surat masuk daripada penghantar surat.
2. Mengecap
“TERIMA” pada surat yang dihantar.
3. Setelah
itu, letakkan surat-surat masuk / yang diterima di dalam dulang surat masuk.
4. Mengucapkan
“Terima Kasih” kepada penghantar surat setelah urusan selesai.
4.3 Pendaftaran
Kontraktor
Jabatan Zakat Negeri Kedah (JZNK)
menawarkan kepada kontraktor kelas F untuk mendaftar sebagai kontraktor yang
dilantik untuk menghantar barang makanan dan membina, membaiki serta selenggara
rumah asnaf. Pihak JZNK meletakkan pendaftaran di bawah bidang tugas pegawai
Unit Perolehan. Pendaftaran kontraktor ini dibuka setiap tahun pada 1hb
Disember sehingga 31hb Januari iaitu selama dua bulan.
4.3.1
Spesifikasi / Jenis Peralatan Yang Digunakan
Kontraktor yang datang untuk mendaftar
dengan pihak JZNK hendaklah membawa salinan sijil-sijil CIDB, SPKK, PKK, SSM
dan penyata bank dua bulan yang terkini.
Mereka dikehendaki untuk mengisi borang yang telah disediakan oleh pihak
jabatan. Selepas itu, mereka hendaklah menulis nama syarikat mereka di buku log
kuning jabatan untuk semakkan pegawai perolehan.
4.3.2
Proses
Kerja Yang Dilakukan
1. Menyemak
salinan sijil-sijil yang dikehendaki oleh pegawai sebagai syarat untuk
mendaftar dengan JZNK.
Profil Syarikat |
SSM |
CIDB |
SPKK |
PKK |
Penyata Bank |
Penyata Bank |
2. Setelah
selesai menyemak salinan sijil-sijil yang diperlukan, pihak kontraktor
dikehendaki untuk mengisi borang pendaftaran kontraktor yang disediakan oleh
pegawai dengan lengkap.
3. Borang
pendaftaran kontraktor akan dikepilkan sekali bersama-sama dengan salinan sijil
/ profil syarikat mereka untuk rujukan pegawai.
4. Pihak
kontraktor diminta untuk melengkapkan daftar kontraktor di dalam buku log
kuning JZNK untuk proses cabutan undi projek. Ini kerana untuk memudahkan
urusan panggilan cabutan undi.
4.3.3
Kesimpulan
Pendaftaran kontraktor di JZNK dibuka
pada 1hb Disember sehingga 31hb Januari iaitu selama dua bulan sepanjang tahun.
Peluang ini dibuka kepada kontraktor bumiputera untuk mereka mencari rezeki di
samping membantu golongan asnaf yang layak menerima bantuan zakat.
Antara projek yang ditawarkan kepada
kontraktor ialah membaik pulih, membina dan menyelenggarakan rumah asnaf.
Selain itu, pihak JZNK juga membuka sebut harga kepada pembekal bahan mentah
seperti keperluan makanan harian untuk asnaf yang memohon bantuan makanan
bulanan.
tq ur page bnyk membntu utk report
ReplyDelete